sabato 5 gennaio 2019

SIMENON SIMENON. LES ADVERSAIRES DE MAIGRET

Portraits de quelques criminels dans la saga 

SIMENON SIMENON. GLI AVVERSARI DI MAIGRET 
Ritratti di alcuni criminali nella saga 
SIMENON SIMENON. MAIGRET'S OPPONENTS 
Portraits of some criminals in the saga 


Dans les romans policiers, d'aventure ou d'espionnage, le protagoniste principal, le héros, doit lutter contre son antagoniste, le personnage du vilain, qui incarne les forces du mal. Si James Bond a eu à se battre contre un certain nombre de vilains, et si Sherlock Holmes a eu son ennemi juré en Moriarty, qu'en est-il de Maigret ? 
On pourrait dire que notre commissaire à la pipe a eu, lui aussi, affaire à un certain nombre d'antagonistes, les suspects et les coupables qu'il a rencontrés au cours de ses enquêtes. Mais Maigret n'agit pas envers ceux-ci comme le font les protagonistes détectives du whodunit classique: il ne mène pas une simple chasse à l'homme mouvementée, il ne joue pas une partie d'échecs à qui sera le plus malin; ou, s'il le fait, cela ne représente que la partie mineure dans sa façon d'enquêter. Maigret est à la recherche d'une vérité humaine, et c'est ce qu'il essaie de déceler dans ceux qu'il a en face de lui.  
Les suspects qu'il reçoit dans son bureau, les témoins qui cherchent à lui cacher quelque chose, ne sont sans doute pas de vrais antagonistes, dans le sens où il ne doit pas les terrasser, mais il doit les amener sur le chemin de la vérité, et de la confession.  
Cependant, on peut dire qu'ils sont tout de même des adversaires de Maigret, dans la mesure où le commissaire poursuit souvent avec eux une sorte de duel, lorsqu'il conduit un interrogatoire où gagnera celui qui a la meilleure maîtrise verbale.  
Cette nouvelle rubrique aurait pu s'intituler «Maigret et les dix grands criminels», mais, en accord avec la façon dont le commissaire envisage ses enquêtes et son sens de la justice, nous préférons parler de ses adversaires, qui ne le sont que le temps pour celui-ci de découvrir leur vérité… 

Nei romanzi polizieschi, d’avventura o di spionaggio, il protagonista principale, l’eroe, deve lottare contro il suo antagonista, il personaggio cattivo che incarna le forze del male. Se James Bond ha dovuto battersi contro una serie di cattivi e se Sherlock Holmes ha avuto il suo nemico giurato in Moriarty, che cosa accade a Maigret ? 
Si potrebbe dire che il nostro commissario con la pipa ha avuto anche lui un certo numero di antagonisti, i sospetti, i colpevoli che ha incontrato nel corso delle sue inchieste. Ma Maigret non agisce contro di loro come fanno i detective del whodunit classico: non conduce semplicemente una movimentata caccia all’uomo, non gioca una partita di scacchi vedendo chi sarà il più furbo; e se lo fa, ciò rappresenta una minima parte del suo metodo d’indagine. Maigret è alla ricerca di una verità umana, ed è quello che cerca di scoprire in coloro che finiscono davanti a lui. 
I sospettati che riceve nel suo ufficio, i testimoni che cercano di nascondergli qualcosa, non sono sicuramente dei veri antagonisti, nel senso che non deve distruggerli, deve portarli sul cammino della verità e della confessione. 
Comunque si può dire che sono lo stesso degli avversari di Maigret, nella misura in cui il commissario spesso ingaggia con loro una sorta di duello, quando conduce un interrogatorio dove vincerà colui che avrà la migliore abilità verbale. 
Questa nuova rubrica avrebbe potuto intitolarsi «Maigret e i dieci grandi criminali», ma in sintonia con il modo  in cui il commissario preferisce condurre le sue inchieste e il suo senso della giustizia, noi preferiamo parlare di avversari, che lo sono soltanto nel periodo che serve per scoprire la loro verità…  

In the detective, adventure or spy novels, the main protagonist, the hero, has to fight against his antagonist, the villain, who embodies the forces of evil. James Bond had to fight against numerous villains, and Sherlock Holmes had Moriarty as archenemy. And what about Maigret? 
We could say that our Chief Inspector with the pipe had also to deal with a number of antagonists, the suspects and culprits he met during his investigations. Yet Maigret doesn't act towards them like the whodunit detectives protagonists do: he doesn't lead a simple hectic manhunt, he doesn't play chess to see which will be the most cunning; or, if he does it, it's only the minor part in his investigation method. Maigret is looking for human truth, and that is what he tries to detect in those he has in front of him.  
The suspects he sees in his office, the witnesses who try to hide something to him, are in fact no real antagonists, because he doesn't need to defeat them, but he has to lead them on the way of truth and confession.  
However we can say that they are nevertheless Maigret's opponents, insofar as the Chief Inspector is duelling in some way with them, when he is conducting an interrogation where the winner will be the one who has the best verbal abilities. 
This new column could have been untitled "Maigret and the ten greatest criminals", yet, to be consistent with the way the Chief Inspector considers his investigations and with his sense of justice, we prefer talking about them as opponents, who are such only during the time Maigret takes to discover their truth… 


Quand Maigret guette la fissure… 

Le premier de ces adversaires que nous avons choisi est Hans Johannson, dit Pietr le Letton. D'emblée, dans ce premier roman de la saga, on réalise combien Simenon s'éloigne des règles du roman policier. Si tout le début du roman pourrait nous laisser croire que nous assistons effectivement à une chasse à l'homme fertile en événements, très vite le romancier ne laisse pas planer de doute: au cinquième chapitre déjà, il évoque la «théorie» de Maigret, la «théorie de la fissure», selon laquelle «dans tout malfaiteur, dans tout bandit, il y a un homme», et c'est le mystère de cet homme que le policier va essayer de percer. Voilà pourquoi, après la scène dramatique où Maigret réussit à arrêter Hans, il va s'employer à ce que celui-ci se confesse, et raconte toute sa vie. Certes, le policier a eu à mener une lutte contre un rude adversaire, une lutte qui a coûté plusieurs vies humaines, mais après avoir confessé le meurtrier, on peut dire qu'il lui donne une certaine absolution, en lui procurant le moyen d'échapper à la justice des hommes.  

Quando Maigret aspetta la crepa... 

Il primo degli avversari che abbiamo scelto è Hans Johannson, detto Pietr il Lettone. Subito in questo primo romanzo della serie, si capisce come Simenon si allontani dalle regole del romanzo poliziesco. Se tutta la prima parte del romanzo può lasciarci credere che stiamo effettivamente assistendo ad una vera caccia all’uomo ricca di vicende, molto presto il romanziere non lascia alcun dubbio : già al quinto capitolo evoca la « teoria » di Maigret, la « teoria della crepa » secondo la quale « in qualsiasi malfattorein ogni delinquente, c’è un uomo » ed è il mistero di quest’uomo che il poliziotto cerca di scoprire. 
Ecco perché dopo la scena drammatica in cui Maigret riesce ad arrestare Hans, si passa al bandito che si confessa, e racconta tutta la sua vita. Certo, il poliziotto ha dovuto ingaggiare una lotta contro un rude avversario, una lotta che è costata diverse vite umane, ma dopo aver confessato l’omicidio, si può dire che gli dà una sorta di assoluzione, procurandogli il modo di evitare la giustizia degli uomini. 

When Maigret is waiting for the cracking… 

The first opponent we have chosen is Hans Johannson, aka Peter the Lett. Out of hand, in this first novel in the saga, we realize how much Simenon is getting far from the rules of the detective novel. In the beginning of the novel we could think that we are attending an eventful manhunt, yet very quickly the novelist doesn't leave any doubt: already in the fifth chapter he evokes Maigret's "theory", the "cracking theory", according to which "in every criminal, in every bandit there is a man", and the policeman will try to unravel this man's mystery. That's why, after the dramatic scene in which Maigret succeeds in arresting Hans, he'll strive till this one confesses and tells the whole story of his life. Certainly the policeman had to fight against a tough opponent, and this fight cost several human lives, yet after having confessed the murderer, in a way he gave him absolution, providing him the means to escape the justice of men.

by Murielle Wenger 

giovedì 3 gennaio 2019

SIMENON SIMENON. A LONG ROAD TOWARDS FAME

How to forget the record holder of literature to become a novelist 

SIMENON SIMENON. UNA LUNGA STRADA VERSO LA FAMA 
Come dimenticare il recordman della letteratura per diventare un romanziere  
SIMENON SIMENON. UNE LONGUE ROUTE VERS LA GLOIRE 
Comment oublier le recordman de la littérature pour devenir un romancier

How much hard had it been for Simenon to shed his skin? And he had to do it more than once during his life. For the first time when he had to slough off his garments of provincial reporter, once arrived in big Paris, to put on those of a literary apprentice in the field of popular writing. A second shedding his skin occurred when he wanted to begin in detective novel, with the inquiries of this Chief Inspector who moreover went against all the rules of the genre. Thus it was the first difficulty to unstick off his trademark as an author of romance and adventure novels that were sold for less than one franc. And furthermore with the reputation of a performer on command he had won, as he was able to produce the most various literary products, at a velocity that didn't augur well about quality.  
This speed in writing still remained in the semi-literary phase of the Maigret novels and didn't help him to be appreciated, not even from the critics of the genre, who at first didn't look favourably at this Chief Inspector, neither young, nor beautiful, more inclined to eat, drink and smoke than to act. Maigret was a simple official in his mid-age, from middle class, married with an all home and kitchen woman, and further he was not even able to drive a car. In short, to enter genre fiction and serial literature too Simenon has chosen the hardest way.  
Then once again he shed his skin when from writer of detective novels he moved towards literature "tout court" with the aspiration to be a novelist and only that. Enough with the Maigret novels (at least he believed it would be so), enough with journalistic works (even if they would be some exceptions), enough with being considered as a successful mystery writer and nothing more. 
Since Simenon got into and out of his characters' skin with every novel, you could think that these changes would have been easy for him. But it was not the case. Because stories like that of the novel written in the glass cage within five days, event it hadn't taken place, went on to be remembered every time the novelist's name was mentioned. Because his nickname "Citroen of literature", given to him in the period of popular novels on account of the industrial rhythm with which he wrote and published, became a jingle every time he was spoken of. Because, since he has used so many pseudonyms at his beginnings, there were people who didn't believe that Simenon was his real name.  
Thus all these stereotypes inexorably followed him, when he tried to be considered as a novelist, by writing stories that were everything but cheerful and escapist literature. Here too he had chosen the most difficult way, that is to say telling about simple and poor people's life, or about those wretches who were struck by an inescapable destinyAnd of course this was not entertainment literature. Though his performance as a literary record holder was not forgotten and had even procured him considerable popularity, yet it was not always in a positive way. And when he wanted to enter the phase of literature "tout court", his commercial past, full of eccentric feats, had been a reason for prejudice and critics. His whole past weighed as heavily as a hood, until writers like Gide, Céline, Mauriac brought him into light, and he entered the influential publisher Gallimard. 
Despite everything Simenon always kept away from literary circles, from writers cliques, from mundane ambience. And in the end he was right on everyone. He was recognized as a great novelist, as a much original mystery writer, with acknowledgements from the part of critics and public, with millions of novels sold in France and abroad, whether romans durs or Maigret novels. 

by Simenon-Simenon 

mercoledì 2 gennaio 2019

SIMENON SIMENON. UNO SGUARDO INDIETRO E UNO IN AVANTI




Qualche ricordo del 2018 e qualche sogno per il 2019… 

E’ un’abitudine. E’ così radicata che è quasi inevitabile a fine anno mettersi a fare delle considerazioni su quel che è stato e quel che sarà. E noi di Simenon-Simenon non vogliamo sottrarci a questa consuetudine che è divenuta una sorta di tradizione. 
Eccoci qui, a fine anno, a pensare a quello che è successo nel 2018. Siamo diventati un po’ più internazionali, con qualche collaboratore in più, ma anche, dopo essere entrati negli anni scorsi nel sito ufficiale di Simenon, grazie al figlio John, nel 2018 abbiamo iniziato la collaborazione con l’importante associazione Les Amis de Simenon, dove si riuniscono tanti studiosi e accademici che hanno trovato il nostro “dailyblog internazionale” un valido e interessante punto d’incontro. Non dobbiamo scordare poi il saggio che “Francofonia”, ci ha invitato a scrivere su Simenon-Simenon in un numero speciale dedicato a Simenon e l’Italia. Un blog che entra nel “sancta sanctorum” di una rivista letterario-scientifica di classe “A”, non è proprio cosa di tutti i giorni. E’ stato il riconoscimento di un mondo accademico e cattedratico nei confronti di uno strumento poco consueto per quelle… alte sfere. 
E per l’anno che verrà, progetti, idee, qualche sogno… un anno che vedrà dei cambiamenti del nostro blog, per adeguarlo sempre alle tecnologie che progrediscono e alle sempre nuove esigenze degli utenti di internet. Sarà l’anno di importanti anniversari: i 30 anni dalla morte di Georges Simenon, e per Maigret i novanta anni della sua nascita. Gli appuntamenti importanti quindi non mancheranno e il blog li vivrà in modo speciale insieme ai suoi fans, che ormai lo seguono dalla sua fondazione, nel 2010, e che sono i veri protagonisti di questa longevità. E che vogliamo lo sguardo indietro oppure in avanti, vediamo sempre migliaia di appassionati che ci seguono, che ci danno la forza di andare avanti e ci confortano nel nostro lavoro quotidiano. Grazie soprattutto ai nostri fans anglofoni, francofoni e italiani, un grazie sentito da Simenon-Simenon in questo nono anno di vita che va ad iniziare. 


SIMENON SIMENON. UN REGARD EN ARRIERE ET UN EN AVANT 
Quelques souvenirs de 2018 et quelques rêves pour 2019… 

C'est une habitude. Tellement enracinée qu'il est presque inévitable, en fin d'année, de se mettre à faire des considérations sur ce qui a été et sur ce qui sera. Et nous, l'équipe de Simenon-Simenon, nous ne voulons pas nous soustraire à cette coutume qui est devenue une sorte de tradition.
Et nous voici à la fin de l'année, à penser à ce qui s'est passé en 2018. Nous sommes devenus un peu plus internationaux, avec quelques collaborateurs de plus; mais aussi, après être entrés, au cours des années précédentes, dans le site officiel de Simenon, grâce à son fils John, nous avons entamé en 2018 une collaboration avec l'importante association Les Amis de Simenon, dans laquelle se réunissent tant de simenoniens érudits, qui ont trouvé, en notre blog quotidien et international, un point de rencontre valable et intéressant. Puis nous ne devons pas oublier l'essai que Francofonia nous a invités à écrire sur Simenon-Simenon, dans un numéro spécial consacré à Simenon et l'Italie. Un blog qui entre dans le «saint des saints» d'une revue littéraire et scientifique de niveau A, ce n'est pas quelque chose qui arrive tous les jours. Cela représente une reconnaissance, de la part du monde académique et professoral, pour un instrument peu habituel de ces hautes sphères…  
Et pour cette nouvelle année qui débute, des projets, des idées, quelques rêves… Une année qui verra des changements sur notre blog, toujours dans le but de l'ajuster aux technologies qui progressent et aux nouvelles exigences des utilisateurs de l'internet. Ce sera aussi l'année des anniversaires importants: les trente ans de la disparition de Georges Simenon, et pour Maigret les nonante ans de sa naissance. Et donc les rendez-vous importants ne manqueront pas, et le blog les vivra de façon particulière avec ses fans, qui le suivent depuis sa fondation en 2010, et qui sont les véritables protagonistes de sa longévité. Et que nous jetions un regard en arrière ou en avant, nous voyons toujours des milliers de passionnés qui nous suivent, qui nous donnent la force d'aller de l'avant et qui nous confortent dans notre travail quotidien. Un merci tout particulier à nos fans anglophones, francophones et italophones, un merci du fond du cœur de la part de Simenon-Simenon, dans cette neuvième année de vie qui commence pour notre blog. 


SIMENON SIMENON. LOOKING BACKWARDS AND FORWARDS 
Some memories of 2018 and some dreams for 2019… 

It's a habit. So rooted that it's almost unavoidable by year-end to do some considerations about what has been and what will be. And we as Simenon-Simenon team we don't want to get away from this custom that has become a kind of tradition.
Here we are at the end of the year, thinking about what happened in 2018. We became a little more international, with some more collaborators; but also, after being entered, in previous years, Simenon's official site, thanks to his son John, we started in 2018 a collaboration with the important association Les Amis de Simenon, composed with Simenon scholars, who found that our international daily blog was a valid and interesting meeting point. Then we don't forget the essay that Francofonia asked us to write about Simenon-Simenon, in a special issue devoted to Simenon and Italy. A blog that enters "the holy of holies" of a literary and scientific review with level A, that's not something that happens every day. This represents recognition, on the part of faculty and academic world, for an instrument rather unusual in these high spheres 
And for this new coming year, projects, ideas, some dreams… In 2019 there will be changes for our blog, always in order to adjust it to progressing technologies and to new demands from internet users. It will also be a year with important anniversaries: the thirty years of the death of Georges Simenon, and for Maigret the ninety years of his birth. Thus important appointments won't be lacking, and our blog will live it in a particular way with its fans, who follow it since its creation in 2010, and who are the true protagonists of its longevity. Whether we are looking backwards or forwards, we still see thousands of enthusiasts who follow us, who give us the strength to move forward and who support us in our daily work. A very special thank you to our Anglophone, Francophone and Italian fans, a heartfelt thank you from Simenon-Simenonin this ninth year of life that starts for our blog 

by Simenon Simenon