lunedì 5 giugno 2017

SIMENON SIMENON. THE LITTLE SAINT

On a rare thing: a happy character in a "roman dur" 

SIMENON SIMENON. LE PETIT SAINT 
A propos d'une chose rare : un personnage heureux dans un "roman dur"
SIMENON SIMENON. L'ANGIOLETTO
Un'elemento raro: un personaggio felice in un "roman dur"

Of the dozens of romans durs I’ve readThe Little Saint is particularly striking. It is not like the rest of the ‘genre at all. It’s not a tragic disaster; it’s a ‘realistic’ fairy tale. The novel presents life among the poor in Paris after the turn of the nineteenth century with realism reminiscent of Zola, but it narrates the Little Saint’s life as an optimistic ascension rather than a depressing decline. And protagonist Louis Cuchas is one of the few happy people I’ve run across in the romans durs so far.
The proof of his happiness shows constantly in his “sweet” smile of “Saint Médard, whose church stands at the end of his street,” an early description foreshadowing his lifelong nickname. Louis is, indeed, very small. “I am the smallest.” And Simenon has the Little Saint retain this smallness―and happiness―for a lifetime.“Being of a deferent and polite temperament,” Louis is passive and placid. “If he was always so calm, with a serene smile, it’s perhaps because he didn’t ask himself questions.” In fact, “I don’t know” persists as his customary response to questions from others. He’s intelligent, so he does well in school even though he doesn’t pay much attention because he’s busy daydreaming and drawing. The little boy doesn’t play; he just watches. “He lets the world come to him, little by little, piece by piece.” Other kids push him down and slap him around, but he turns the other cheekSince “he takes himself for a little saint in their eyes, they dub him the Little Saint. His lifelong filial devotion to his mother reinforces this conceptSince he arises early before school to push her produce cart to the wholesale market, the workers there recognize him as “a miniature” and “a saint.” Observing its bustling environment “exhilarates him so much, he quits school to work there as a clerk. 
After developing little boy Louis superbly, Simenon does not change his stature or comportment as he matures into adulthood. Because “he hadn’t found […] anything that wasn’t worth looking at with interest,” Louis constantly absorbs images of objects, people, and happenings around him, whether ordinary or exceptional. “He went from discovery to discovery, but [] he didn’t strive to understand. It sufficed him to contemplate a fly on the plaster wall or water drops rolling down the windowpane.” In timeLouis intuitively switches from passive observation of life to active depiction of it as an artist. Calling his works “colors” rather than “paintings,” the self-taught painter uses “the most brilliant” colors. In the same way, Simenon paints a “radiant Louis. Pierre Assouline agrees: “One will never find a more radiant character under his pen.” With the Little Saint manifesting passion for the first time through his artwork, Simenon shifts to encapsulating the simple, serene existence he leads for the rest of his life. As much a dreamer as in the past, he continues as a real loner, who doesn’t mingle or talk much, but he does have “three cats” and “often had a woman with him.” His art makes money, but he lives in his small studio and wears the same outfit year after year and, of course, he always wears his satisfied smile. Indeed, when asked at 70 years of age what image the Little Saint has of himself, the still happy man replies: “That of a little boy.” 

David P Simmons 

domenica 4 giugno 2017


L'AGENDA DU COMMISSAIRE 
Quelles sont les enquêtes menées par Maigret en juin ? 

L'AGENDA DEL COMMISSARIO 
Quali sono le indagini condotte da Maigret in giugno ?  
THE CHIEF INSPECTOR'S DIARY 
Which are the investigations led by Maigret in June?

  
Et Mme Maigret qui aurait tant voulu aller en Alsace ! Moi aussi, je regrette un peu ces journées où on prépare les confitures et la liqueur de prunes… Mais ce mystère autour de la mort du capitaine m'intrigue… Et la belle Adèle, quel est son rôle là-dedans ? (Au rendez-vous des Terre-Neuvas) 

Mais qu'est-ce que ce jeune homme, déguisé en vieillard, faisait tous les jours sur un banc de la place ? Et Rita, où a-t-elle disparu ? Et dire que c'est Mme Maigret qui m'a mis sur la piste de cette histoire abracadabrante ! (L'amoureux de Madame Maigret) 

Pourquoi ces gens sont-ils aussi hargneux les uns envers les autres, au lieu de profiter d'une belle journée comme celle-ci ? Ils m'énervent tellement que j'aurais presque envie de prendre un bain de soleil à côté de cette affriolante Eliane… (Menaces de mort) 

Londres au mois de juin, cela peut être joli aussi… Dommage que je n'aie pas le temps de savourer cette belle journée ensoleillée… Mais j'ai tellement peur qu'Alain ne fasse une bêtise… Si seulement je pouvais découvrir le secret de Jeanne Debul… (Le revolver de Maigret) 

Mais qui peut bien avoir tué Boulay ? Un règlement de comptes entre gens du "Milieu" ? Je n'y crois guère… Une histoire de jalousie entre sœur et belle-sœur ? Ce n'est pas plus probable… Je me demande pourquoi il a essayé, cette nuit-là, d'appeler plusieurs fois son avocat… (La colère de Maigret) 

Je trouve que Florentin a beaucoup vieilli… Est-ce que l'âge a le même effet sur moi ? Cette Josée, quand même, avec ses quatre amants ! Mais pourquoi l'un d'eux aurait-il voulu la tuer ? J'ai l'impression que la concierge en sait beaucoup plus que ce qu'elle veut bien en dire… (L'ami d'enfance de Maigret) 

Quel personnage étonnant que cet Emile Gallet ! Pourquoi a-t-il caché à sa femme son voyage à Sancerre ? Qui est ce Jacob ? Qu'est-ce que Eléonore et Henry trafiquaient autour de lui ? Est-ce que Moers va réussir à déchiffrer cette lettre brûlée ? Décidément, il y a bien des questions à résoudre dans cette histoire… (Monsieur Gallet, décédé) 

Mais qui a bien pu monter cette machination ? Est-ce que Palmari serait capable d'un tel coup bas ? Le fait que Nicole Prieur vienne voir le dentiste rue des Acacias a-t-il un rapport avec tout ça ? Heureusement que Mme Maigret est là pour m'aider à garder le moral… (Maigret se défend) 

SIMENON SIMENON. MANGER AVEC MAIGRET 
Chaque semaine, partagez un repas avec le commissaire 

Premières découvertes goûteuses 
Heureusement pour Maigret, au fur et à mesure que Simenon écrit de nouveaux textes pour la saga, il va gratifier son héros de quelques mets plus alléchants, et dans quelques romans de la période Fayard déjà, le commissaire va avoir droit à quelques gâteries. Ainsi, dans La danseuse du Gai-Moulin, Maigret se régale-t-il des rognons à la liégeoise, et en prime, on a même une bonne adresse où les déguster: à La Bécasse, un restaurant qui se trouve derrière le Théâtre Royal… Dans La guinguette à deux sous, Maigret mange, lors de la première soirée à la guinguette près de Morsang, du saucisson, une omelette et un lapin; c'est aussi dans ce roman que pour la première fois, il dîne d'une choucroute.  Dans L'affaire Saint-Fiacre, les repas sont placés sous le signe de la volaille: le dimanche à midi, à l'auberge de Marie Tatin, Maigret mange un poulet, peut-être trop cuit; le lendemain, toujours chez Marie Tatin, l'avocat de Métayer demande des truffes dans son poulet; et le soir même, c'est devant un poulet demi-deuil que se déroule la fameuse scène du repas funèbre au château de Saint-Fiacre. 

SIMENON SIMENON. MANGIARE CON MAIGRET  
Ogni settimana, condividete un pranzo con il commissario

Prime scoperte gustose 
Fortunatamente per Maigret, mano a mano che Simenon scrive nuove inchieste per la serie, gratifica il suo eroe con qualche cibo più allettante, e già in qualche romanzo del periodo Fayard, il commissario acquisisce il diritto a qualche leccornia. Così ne La Ballerina del Gai Moulin, Maigret si regala dei rognoni alla ligiese e, prima ancora, anche un buon indirizzo dove poterlo gustare: a La Bécasse, un ristorante che si trova dietro il Teatro Royal… Ne L’osteria da due soldi, Maigret mangia, fin dalla prima sera, all’osteria vicino Morsang, salsiccia, una frittata e del coniglio; è in questo romanzo che per la prima volta cena con una zuppa di crauti. Ne Il caso Saint-Fiacre, i pasti sono caratterizzati dai volatili: la domenica a pranzo, nell’albergo di Marie Tatin, Maigret mangia un pollo, forse un po’ troppo cotto; l’indomani, sempre da Marie Tatin, l’avvocato di Métayer chiede dei tartufi nel suo pollo; e la sera stessa è proprio davanti ad un pollo con salsa bianca e tartufi che si svolge la famosa scena del pasto funebre al castello di Saint-Fiacre. 
  

SIMENON SIMENON. EATING WITH MAIGRET 
Every week share a meal with the chief inspector 

First tasty discoveries 
Fortunately for Maigret, as Simenon writes new texts for the saga, he will favour his hero with some more mouth-watering dishes, and already in a few novels of the Fayard period, the chief inspector is entitled to some little treats. Thus in The dancer at the Gai-Moulin Maigret feasts on kidneys à la liégeoise, and you can even know the right place to eat them: at La Bécasse, a restaurant behind the Royal Theater… In The Two-penny Bar Maigret eats, during the first evening at the guinguette near Morsang, sausage, omelet and rabbit stew; in the same novel he eats sauerkraut for the first time in the saga.  In The Saint-Fiacre Affair meals are under the sign of poultry: for Sunday lunch, at Marie Tatin's inn, Maigret eats chicken, maybe over-cooked; on next morning, still at Marie Tatin's, Métayer's lawyer orders chicken with truffles; and on the evening of the same day, the guests eat poulet demi-deuil during the famous funeral meal at Saint-Fiacre castle.